1/Lt. Wilson Kirby Baker Jr.

Officielt registreret for nedskydningen!

1/Lt. Wilson K. Baker (født d.23. september 1924 i Georgia) var hovedpersonen fredag d. 4. august 1944, da han officielt er registreret for at have nedskudt den tyske Messerscmitt Bf 110 over Giesegaard Skoven. Til at starte med var Baker sikker på, at det var en Do 217 (Dornier) som han havde nedskudt, men den tyske nedskydningsrapport viser tydeligt at det var en Messerscmitt Bf 110. Senere ændrede Baker også mening.

Efter sin grunduddannelse gjorde Baker tjeneste på Camp Forest i Tennessee fra 1942. Han fløj i Eskadrille 370, 359 Jager-gruppe frem til han nødlandede i Sverige d.4. august 1944. Officielt sluttede hans militærtjeneste d.30. november 1944.

Efter luftkampen over Slimminge indså de to piloter (Baker og Rabb), at de havde begge brugt så meget brandstof, at de ville have svært ved at nå over den engelske kanal og til flyvepladsen i Wretham! Derfor valgte de lige som deres leder Raymond B. Lancaster, at vende om for at flyve tilbage imod Sverige, hvor de nødlanede på flyvepladsen i Ljungbyhed.

Begge fly landede klokken 16.20 på svensk jord - altså godt en time efter Lancasters nødlanding. Baker og Rabb blev indkvarteret i Mullsjö. Alle tre piloter blev sendt tilbage til England d.1. november 1944.

Wilson K. Baker døde i en flyulykke d.13. januar 1956, i staten Utah, kun 32 år gammel. Han ligger begravet på Marietta National Cemetery i Marietta i Georgia.

Billede: "Hot Pants" formodenligt ved Hangar 4, efter sin ankomst Ljungbyhed, Sverige 1944.
Billede: Nedskydningen over Slimminge blev sidste kamphandling for 1/Lt. Wilson K. Baker - som det her kan ses, så havde Baker indtil da nedskudt 12 fjentlige fly - inden han mødte Messerschmitt Bf 110G, kode G9+HX som blev hans sidste og 13 nedskydning!
Billede: Formodenligt amerikanske ingeniører/piloter i færd med at gøre "Hot Pants" klar til, som senere skulle vise sig at blive én dens sidste flyveture...

I starten af oktober 1944 påbegyndte en gruppe amerikanske ingeniører og piloter at forberede de to Mustanger (som stod i hangar 4 på Ljungbyhed Flyveplads) til at de skulle flyve op til Barkarby ved Stockholm. Det var sansynligvis i denne forbindelse at de amerikanske symboler blev overmalet, både "Hot Pants" og de sort/hvide invasions stafferinger på vinger og skrog. Idéen var at alle fire tilbageholdte Mustanger i Skåne skulle flyve i formation d.7. oktober af de amerikanske piloter. Men efter at de to Mustanger fra flyvepladsen i Ljungbyhed var gået i luften (Rabb og Talcott), så begyndte de to piloter en lav vanvidsflyvning som endte med at Mustang "Some Joke" forliste og 1/Lt. Franlin D. Talcott blev dræbt! (Læs mere under Richard O´Neal Rabb). 

"Hot Pants" landede hurtigt igen starks efter ulykken, og det blev hurtigt besluttet at flyet skulle flyves op til Barkarby af en svensk pilot, løjtnant Claes-Henrik Nordensiöldsgatan - han fik en meget kort instruktion af de amerikanske piloter, hvorefter han satte kurs imod Stockholm. Flyvningen gik godt trods dårligt vejr, da Nordensiöldsgatan nåede Barkarby, lavede han lidt flyvopvisning inden han landede.

Efter ankomsten til Barkarby stod Mustangen stort set stille vinteren over og blev kun brugt meget sparsomt af officerer fra den amerikanske ambassade. Den 9. april 1945 blev "Hot Pants" solgt til det svenske kongelige luftvåben for 25.000 dollers. Flyet blev tildelt registreingsnummer: 26002. Mustangen blev fløjet til Uppsala, og blev formelt godkendt af flyvevåbenet d.30. juli. Men det ligger næsten fast, at maskinen aldrig blev malet i de svenske farver, eller kom op og fløj igen, men derimod anvendt som reservedele. Flyet blev kasseret d.16. juni 1947 og i følge ubekræftede oplysninger blev flyskroget overført til flyvevåbenets tekniske skole i Västerås, hvor det blev brugt til uddannelse og senere skrottet

Mystik om Bakers død...

Billede: Avisartikel fra den 14. januar 1956 (The Ogden Strandard-Examiner, Utah).

Den 13. januar 1956 deltog Kaptajn Wilson K. Baker i en rutinemæssigt øvelse i en F-86F (Serienummer: 52-5065) jagermaskine - kl.07.38 den pågældende dag forsøger Baker at nå tilbage til flyvebasen Hill Air Force Base (Utah), da han er bekymert over brændstof tilstanden! Det bliver det sidste radiotårnet høre fra Baker - han sender aldrig et nødsignal. Efter en uges intenst søgen indstilles eftersøgningen og ifølge den amerikanske havarikommissionen, så formodes det at maskinen er styrtede ned i Salt Lake i Utah.

Eftersøgningen er hæmmet

HILL AIR FORCE BASE - Dårligt vejr vendte tilbage denne morgen og hæmmer eftersøgningen fra luften på det forsvundet "Sabre" jagerfly som forsvandt i fredags.

Bedste udsigter for at finde et spor som kan føre til det forsvundet fly, synes at nu at hvile på to mobile enheder på landjorden i Promontory området vest for Corinne. To civile luftpatruljer fra Logan har udspurgt beborerne i området 

Wilson K. Baker døde d.13. januar 1956, kun 32 år gammel. Han ligger begravet på Marietta National Cemetery i Marietta i Georgia.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

24.09 | 11:07

Byen ved Karup hedder Gedved i stedet for Gerved

...
31.03 | 18:48

Blev der på noget tidspunkt udført sabotage på disse anlæg af modstandsbevægelsen l Danmark ?

...
21.10 | 11:07

Hvis man sammmenholder Zwislers beretning med min fars, så må den tysker, der var ved at få ram til Zwisler, jo være en af dem, der kørte ind i skoven..

...
21.05 | 15:22

Hej, du kan vel ikke fortælle mig, om det stadig er muligt at skaffe bogen
Alliken ved Haugbyrd eller formidle kontakt til Niels?

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE