2/Lt. Richard O´Neal Rabb

38 missioner og over 160 kamptimer...

Billede: 2/Lt. Richard O´Neal Rabb. East Wretham Airfield, England.

2/Lt. Richard O´Neal (O´Neill) Rabb (født d.21 maj 1922 i North Carolina), spillede én af hovedrollerne i luftkampen over Slimminge d.4. august 1944. Han var wingman sammen med 1/ Lt. Wilson K. Baker om at eskortere Raymond B. Lancaster sikkert til Sverige og senere aktiv i luftkampen, hvor han og Baker var fælles om at  nedskyde den tyske Messerschmitt Bf 110 over Giesegaard Skoven.

Rabb fik sin grundlæggende basisuddannelse på Gunter Air Force Base i Montgomery, Alabama. Herefter blev han overflyttet til Marianna Army Air Field i Florida.  Den 18 maj 1942 blev Rabb overført til tjeneste på Bolling Air Force Base i Warshington D.C., inden han blev "kastet" ind i luftkampene over Europa d.29. april 1944 i Eskadrille 370 - Jager-gruppe 359.

Efter Rabbs nødlandig i Sverige - blev hans Mustang "Some Joke" opbevaret i første omgang i landsbyen Ljungbyhed, men efterfølgende blev det besluttet at flyve maskinen op til Barkarby ved Stockholm. Denne overflyttelse skete d. 7. oktober 1944 og skulle få katastrofale følger!

Sammen med Rabbs Mustang "Some Joke" fulgte også Bakers Mustang "Hot Pants" samt to andre Mustanger fra flyvepladsen i Bulltofta (Malmø). Rabb skulle ikke selv flyve hans Mustang til Barkarby, den skulle flyves af 1/Lt. Franklin D.Talcott, som var nødlandet d.6. augus 1944 (altså 2 dage efter Lancaster, Baker og Rabb var kommet til Sverige), grundet olielækage med hans Mustang P-51D - "You got it". (Læs nedstående: Overflytvningen blev beskrevet i Nordvest Skånes aviser:)

Tiden efter krigen

Billede: RAF - East Wretham, England - til venstre Richard O. Rabb som får en sludder med Kaptajn John W. McNeill Jr. McNeill kom fra Red Springs, North Carolina og fløj Mustang P-51 "Poison".

Rabb nåede inden hans nødlandig i Sverige d.4. august 1944, at være udsendt på 38 missioner over fjendtligt teritorum og havde over 160 kamptimer i luften! Rabb vendte tilbage til England d.1. november 1944 sammen med Raymond B. Lancaster og Wilson K. Baker.

I 1946 forlod han flyvevåbnet, men vendte tilbage i 1950érne for at flyve jagermaskiner. Senere arbejdede han  i efterretningstjensten på Shaw Field, Sumter, South Carolina. Han gik på pension efter 20 års tjeneste.

Richard O´Neal (O´Neill) Rabb døde d. 5. december 1990 kun 68 gammel. Han ligger begravet på militærkirkegården Arlington National Cemetery i Virginia. Hans gravstednr. er 50, række 506.

(Arlington National Cemetery er en militærkirkegård nær Washington D.C., som blev etableret under den amerikanske borgerkrig på området ved Arlington House, som tidligere var bolig for sydstaternes general Robert E. Lee og hans familie. Kirkegåden ligger på den anden side af Potomacfloden fra Washington D.C. nær Pentagon. Over 290.000 veteraner ligger begravet på området, fra alle USA´s krige igennem historien).

Billede: 1/Lt. Franklin D. Talcott omkom d.7. oktober 1944 i Sverige. Han var født 18. februar 1922 i Pennsylvania, USA.

Overflytningen blev beskrevet i Nordvest Skånes aviser:

"De to amerikanere i Ljungbyhed (Richard O´Neal Rabb og Franklin D. Talcott), ville flyve en sidste tur med deres elskede Mustang. Denne "prøveflyvning" skulle vise sig at blive en rædsels oplevelse for beborene i Ljungbyhed. De to Mustanger gik i luften kl.10.15 - før take off, havde piloterne fortalt de svenske mekanikere, at nu skulle de overvære en flyvning om, hvordan man "klippede" græsset i Amerika. De unges overflyvning trodser enhver beskrivelse og man skulle selv værer der, for rigtigt at kunne forstå den rædsel atmosfære som herskede i lokalområdet om Ljungbyhed.

Drengene havde sat sig for at skræmme alle levende ting - de fløj på et absolut minimums højde over marker, skove, gader og ind over Ljungbyhed, de fløj kun lige over flagstænger og sådan. Ved larmen fra flyene kastede folk sig i dækning, ruder knuste og det var rent kaos! Fra kaseren gjorde man et forgæves forsøg på at afslutte flyvningen. Samtidigt ude foran kaseren stod ca. 100 sværnepligtige linet op til at gå på orlov (Det var sædvane den gang, at før de værnepligte måtte gå hjem, så blev de visateret for evt. tyveri). De omkring 100 værnepligtige kastede sig til jorden, da de to piloter i absolut laveste højde kom ind over pladsen.

Med en hastighed på næsten 600 km i timen, med fuld kraft frem kom maskinerne nærmest aggresivt og højt "skrigende" i meget lav højde. Pludselig steg et af flyene for sent og ramte en stor lind (træ), Lindens trætop blev kappet over og faldt til jorden, hvor den rev armen af en frivillig fra musikkorpset (Sten Lindblad), som stod ved "Klokke barakkens" nordlige ende. Mustangen fik beskadet sin ene vinge og gik i spind ned over infantari- og dragonlejren, ramte taget og mur på et oplærings værksted i nordenden, og pløjede herefter "en vej"  frem til hangar 3 med et frygteligt brav og røgskyer for til slut at ramme et brændstofsdepot.   

Franklin D. Talcott blev dræbt øjeblikkeligt og blev et par dage senere begravet i Riseberga kapel. Resterne af Mustangen blev samlet sammen og senere solgt som skrot!"

Billede: Det ødelagte værksted efter mødet med Mustangen!

Ljungbyhed, Barkaby og Bulltofta...

Ljungbyhed er en lille landsby i Klippans kommune i Skåne. Området har længe været præget af at være militær træningsplads, der dog har været aftagende med årene. Hæren forsvandt fra Ljungbyhed i 1952, og flyvevåbnet forlod området og flyttede til Ängelholm i 1996. Der er dog stadig aktivitet i lufthavnen. Bl.a. drives her trafikflyverhøjskolen, TFHS, trafikflyveruddannelsen for civil luftfart ved Lunds Universitet.

En lille stykke nord for Ljungbyhed ligger Herrevad Kloster. Klostret blev opført i midten af det 12. århundrede af Cistercienserordenen.

 

Barkaby ligger i forstaden til Stockholm, opdelt i kommunerne Barkaby-Skälby i Järfälla hørene under Stocholms amt. Stockholm-Barkarby Lufthavnen Low View Flad var en af de ældste lufthavne. Flydriften foregik årene 1913 og frem til 1. juni 2010, da flyvepladsen blev lukket.

 

Bulltofta er en lille landsby i Malmø Kommune -  byens historie går helt tilbage til middelaldren. Bulltofta lufthavn åbnede i september 1923. Året efter åbenede verdens korteste pendler rute imellem København og Malmø. Senere i 1930érne var Bulltofta én de største lufthavne i Europa med afgange til både England, Frankrig og Holland.

Da 2. verdenskrig sluttede blev Bulltofta en internerings lejr for amerikanske flyvere - senere blev lufthavnen lukket i 1972.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

24.09 | 11:07

Byen ved Karup hedder Gedved i stedet for Gerved

...
31.03 | 18:48

Blev der på noget tidspunkt udført sabotage på disse anlæg af modstandsbevægelsen l Danmark ?

...
21.10 | 11:07

Hvis man sammmenholder Zwislers beretning med min fars, så må den tysker, der var ved at få ram til Zwisler, jo være en af dem, der kørte ind i skoven..

...
21.05 | 15:22

Hej, du kan vel ikke fortælle mig, om det stadig er muligt at skaffe bogen
Alliken ved Haugbyrd eller formidle kontakt til Niels?

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE