Nils E. Balcke, Sverige

Hvilken hændelse - Hvilken oplevelse!

Billede: Höllviken - dansestedet hvor Raymond B. Lancaster var i fin form om aften...

(Øjenvidneberetning fra da Raymond B. Lancaster når den svenske kyst for at nødlande med motorproblemer).

 

Af Nils E. Balcke (Ljunghusen, Sverige)

Vi var nogle 15-årige drenge som tilbragte vores sommer i Ljunghusen ved Falsterbokanalen. Til vores sommerhus kom man enten med tog eller med bil som kørte på gas. Falsterbokanalen var færdigbygget og vi var tre unge drenge, som var nede for at bade ved kanalens venstre mole ved Östersjösidan dvs. det vi kaldte øen.

På modsatte side lige ved kanalens munding lå en luftværnsgruppe. Det var 40 mm automatkanoner M/36 som oftes hørte skyde både dag og nat. Men denne dag den 4. august 1944 - klokken kvart over 3, blev for os drenge en stor oplevelse. Fra havet kommer pludselig et fly i lav højde ind imod land og lige imod luftværnsgruppen.

De åbnede ild og nåede aldrig at skyde advarelsesskud - den første salve opfattede vi, som den ramte flyet og nogle få stykker faldt til jorden. Vi opdagede at det sansynligtvis var en amerikansk Mustang som langsomt dalede imod jorden og vi kunne regne ud at flyet gik ned for at nødlande. Og dette måtte vi jo se!

Vi sprang på vores cykler og afsted kørte vi mod Vellinge og da vi ankom til Kungstorp, så kunne vi se at flyet var meget medtaget. Flyet havde væltet rundt et par gange. Piloten havde kastet sig ud af flyet og pådraget sig næseblod! Men om aften så vi ham på dansegulvet i Höllviken i fin form!

Det lykkes os drenge at samle en helt del skrot som fine souvenier som vi havde i mange år. Desværre er alt forsvundet efter alle disse år. Det var mit første virkelige møde med luftværnet. Jeg blev senere reserveofficer i luftværnet og kompagnichef for et 40 mm M/36 LV kompagni.

Billede: Den gamle bro ved Falsterbokanalen. Da tyskerne ved starten af 2. verdenskrig minerede farvevandet ud for Falsterbo, så besluttede den svenske stat i 1939 at ødelægge en kanal for at sikre den indenrigske kysttrafik.

Ild imod alliert fly

Eftersom Sverige skulle forholde sig "neutral", så var det pålagt det svenske forsvar, som bl.a. omfattede luftforsvaret at forsvare svensk luftrum overfor udenlanske fly ved først at affyre advarselsskud, og var det ikke nok, så blev der affyret for at ramme mål.

Dette skete imod alt udenlandsk flyaktivitet i svensk luftrum - i starten af krigen blev flere fly nedskudt over Sverige. Senere var det meste af skyderiet imod allieret fly et spil for galleriet og ikke noget som forekom ofte. Fly som klart var beskadiget og klart demostrere at de ville nødlande på svensk grund blev der normalt ikke åbnet ild imod...

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

24.09 | 11:07

Byen ved Karup hedder Gedved i stedet for Gerved

...
31.03 | 18:48

Blev der på noget tidspunkt udført sabotage på disse anlæg af modstandsbevægelsen l Danmark ?

...
21.10 | 11:07

Hvis man sammmenholder Zwislers beretning med min fars, så må den tysker, der var ved at få ram til Zwisler, jo være en af dem, der kørte ind i skoven..

...
21.05 | 15:22

Hej, du kan vel ikke fortælle mig, om det stadig er muligt at skaffe bogen
Alliken ved Haugbyrd eller formidle kontakt til Niels?

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE